W sposób spełniający definicję HFT (patrz: ramka definicje) można realizować cały szereg typów strategii o różnych charakterystykach. Najważniejszym ich wspólnym wyróżnikiem jest to, że mają za zadanie być wykonywane niezwykle szybko – szybciej niż są w stanie zrobić to inni uczestnicy rynku. Celem jest wykorzystanie dostrzeżonych nieefektywności rynku lub pewnych statystycznych zależnosci, i co nie mniej istotne by samemu nie stać się ofiarą tych zależności oraz bycia wykorzystanym przez innych. Idealnie w tą definicję wpisuje się działalność market makerów, choć oni sami swojej działalności tak nie określają, z powodu negatywnych skojarzeń jakich w powszechnym rozumieniu nabrało określenie HFT. Niesłusznie zresztą, jeśli chodzi o proporcje zjawiska.
HFT od strony praktycznej to:
– technicznie proste algorytmy (muszą być proste, bo złożone operacje są kosztowne czasowo)
– odpowiedni software – optymalne struktury danych, optymalizacja na poziomie wykorzystania pamieci, jak i przetwarzania (czas procesora)
– odpowiedni hardware, kolokacja na giełdzie, DMA – bezpośrednie fizyczne podłączenie do danych (tcp lub udp multicast) i wysyłanych zleceń (tcp lub udp unicast)